Tuesday, August 27, 2013

Στους δρόμους της Αθήνας η Σχεδία

Βάζουμε τη γελοιογραφία στις σχολικές αίθουσες συντροφιά με δασκάλους και μαθητές, πάμε βόλτες στα ιστορικά καφενεία της Αθήνας, δίνουμε ραντεβού σε μια δίεση, αποκαλύπτουμε τους σύγχρονους κονκισταδόρες με τη ψηφιακή κάμερα, πετυχαίνουμε το ωραιότερο γκολ, προσπαθούμε να αγγίξουμε την ουτοπία της ισότητας. Όλα αυτά έχοντας πάντα στο κέντρο μας τον άνθρωπο. Αυτά και άλλα πολλά. Θέματα, συνεντεύξεις, γελοιογραφίες, χιούμορ και καλή, μαχητική διάθεση. Μόνο στο περιοδικό δρόμου «σχεδία» του Σεπτεμβρίου! Από την Τετάρτη 28 Αυγούστου στους δρόμους της πόλης
Και όμως, η γελοιογραφία είναι ένα ειδος τέχνης που σε κάνει περισσότερο να σκέφτεσαι παρά να γελάς. Είναι, επίσης, και ένα καταπληκτικό εργαλείο μάθησης για τα παιδιά. Και η ομάδα της «Educartoon» κάνει το καταπληκτικό: Βάζει τη γελοιογραφία στην εκπαίδευση. Και επειδή μια ακόμα σχολική χρονιά ξεκινάει, «Η γελοιογραφία ως δάσκαλος» είναι ένα από τα κεντρικά ρεπορτάζ της «σχεδίας» του Σεπτεμβρίου που θα κυκλοφορεί στους δρόμους της πόλης από την Τετάρτη 28 Αυγούστου.

Αλλά, εκπαιδευτικό χαρακτήρα έχουν και οι περίπατοι που διοργανώνει η Ομάδα Άστυ στην καρδιά της πρωτεύουσας. Κάνουμε βόλτες και μαθαίνουμε την ιστορία της Αθήνας.Τι όμορφο! Να, πόσοι από μας, για παράδειγμα, γνωρίζουν ότι στη γωνία των οδών Αιόλου και Βύσσης, ιδρύθηκε το 1841 το Γλυκισματοποιείον του Σπυρίδωνος Παυλίδη, εισάγοντας για πρώτη φορά στην Αθήνα τη σοκολάτα; «Περίπατοι στην Ιστορία» είναι ο τίτλος του σχετικού ρεπορτάζ.

Εκπαιδευτικό –υπό μία έννοια- είναι και το ρεπορτάζ για «το ωραιότερο γκολ» που αναφέρεται στην ποδοσφαιρική περιπέτεια της ελληνικής ομάδας στο 11ο Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων που έγινε στα μέσα του Αυγούστου στο Πόζναν της Πολωνίας. Η ελληνική ομάδα επέστρεψε φορτωμένη με πολλά γκολ, αναμνήσεις και δύναμη στις αποσκευές της. Δύναμη να το παλέψει για ένα ακόμα καλύτερο αύριο –ατομικά και συλλογικά. Το ρεπορτάζ είναι πλήρες και με… αποκλειστικές φωτογραφίες!

Όταν η ψυχιατρική μεταρρύθμιση βρίσκεται υπό ολοκληρωτική κατάρρευση (και ενώ η κρίση έχει σαφείς επιπτώσεις στην ψυχική υγεία όλο και περισσότερων συμπολιτών μας) τότε μόνο για «αθεράπευτα ανεπαρκείς» κυβερνώντες μπορούμε να μιλήσουμε. Αυτός είναι και ο τίτλος του εκτενούς ρεπορτάζ για τη δραματική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο τομέας της ψυχικής υγείας στην πατρίδα μας.

Το ρεπορτάζ για τους «τουρίστες-κονκισταδόρες με την ψηφιακή κάμερα» μπορεί να εστιάζει στο Περού, αλλά αφορά κι εμάς, αφού οι «σύγχρονοι κονκισταδόρες» περνούν και από την Ελλάδα, πολιορκώντας τα ιστορικά μας μνημεία. Περνούν και από
την Κούβα σίγουρα, αλλά ο συγγραφέας Λεονάρδο Παδούρα –στη συνέντευξη που μας παραχώρησε- πιο πολύ προβληματίζεται και οραματίζεται για μια Κούβα όπου οι άνθρωποι θα ζουν αξιοπρεπώς με τη δουλειά τους.

Ακόμα σε αυτό το τεύχος φιλοξενείται εκτενές ρεπορτάζ από το ετήσιο συνέδριο του Διεθνούς Δικτύου Περιοδικών Δρόμου, εκεί όπου για πρώτη φορά συμμετείχε και η «σχεδία», συλλέγοντας εμπειρίες και γνώσεις. Γνώσεις ακόμα και για προγράμματα υποστήριξης αστέγων-πωλητών που αφορούν μεταφυσικές αλήθειες και ανησυχίες τους!

Την ίδια στιγμή, κλείνουμε ραντεβού με τη 4η Μπιενάλε της Αθήνας σε μια… δίεση, συνεχίζουμε τις φωτογραφικές βόλτες στην πόλη, βάζουμε ασκήσεις για δυνατούς λύτες καθώς ο Άγγελος Τσέκερης περιγράφει την ανατριχιαστικά δραματική πτώση του πιτόγυρου και του καλαμακιού στις διεθνείς χρηματαγορές, ο Γιώργος Μπαζίνας προσπαθεί να ξυπνήσει από τον «εφιάλτη των διακοπών»,ο Βαγγέλης Χερουβείμ αρχίζει το… ξεκαλούπωμα και κορυφαίοι έλληνες γελοιογράφοι σχολιάζουν με το πενάκι τους την καθημερινή μας ζωή,.

Αυτά και άλλα πολλά. Στο τεύχος #7 της «σχεδίας» (Σεπτέμβριος 2013) που κυκλοφορεί την Τετάρτη 28 Αυγούστου 2013. 

Υπενθυμίζεται ότι η «σχεδία», όπως συμβαίνει με όλα τα περιοδικά δρόμου του πλανήτη, δεν πωλείται στα συνήθη σημεία διάθεσης Τύπου (περίπτερα κ.λπ.). Πωλείται αποκλειστικά και μόνο στους δρόμους της πόλης από διαπιστευμένους πωλητές. Οι πωλητές αυτοί προέρχονται από ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες: Άστεγοι, άνεργοι και γενικώς άνθρωποι που αποδεδειγμένα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Είναι άνθρωποι που βιώνουν με τον πιο σκληρό τρόπο τις συνέπειες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που μαστίζει την ελληνική γη. Από την τιμή πώλησης του περιοδικού (3,00 ευρώ), το 50% (δηλαδή το 1,50€) πηγαίνει απευθείας στον ίδιο τον πωλητή.
«121 εφημερίδες δρόμου, 40 χώρες, 6 ήπειροι, 1 φωνή ενωμένη ενάντια στη φτώχεια» είναι το σύνθημα του Διεθνούς Δικτύου Εφημερίδων του Δρόμου (International Network of Street Papers – INSP, www.street-papers.org). Με την προσθήκη του περιοδικού δρόμου «σχεδία» -το οποίο, ας σημειωθεί, έχει την υποστήριξη του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος»- τα μέλη έγιναν 122.

ΥΓ.: Να θυμάστε, επίσης, ότι οι πωλητές της «σχεδίας» δίνουν και απόδειξη. Σας παρακαλούμε θερμώς, να την παίρνετε!

Για περισσότερες πληροφορίες: Περιοδικό Δρόμου "σχεδία"

Φαβιέρου 39Α, 10438 Αθήνα

Τ: 213 0231220

www.shedia.gr

info@shedia.gr

f: shedia.streetaper

tw: _shedia

Thursday, August 8, 2013

Εθνική αστέγων γεια σου!

Αυτή την Παρασκευή 9 Αυγούστου αναχωρεί η αποστολή της ελληνικής ομάδας αστέγων για το Πόζναν της Πολωνίας, προκειμένου να συμμετάσχει στο 11ο Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων. Στην αποστολή της ομάδας μας για πρώτη φορά και ένα κορίτσι! 64 χώρες συνολικά θα δώσουν το παρών σε αυτό το σπουδαίο αθλητικό μα πρωτίστως κοινωνικό γεγονός.

Τις μπάλες τις φουσκώσαμε, τις εμφανίσεις από τη ναφθαλίνη τις βγάλαμε, τα παπούτσια με τις πλαστικές τάπες τα ξεσκονίσαμε, ακόμα και «βιντεοκατασκοπεία» κάναμε! Και είμαστε έτοιμοι για τη μεγάλη πρόκληση. Το μεγάλο ταξίδι.

Τα παιδιά της ελληνικής ποδοσφαιρικής ομάδας αστέγων, μετά από μήνες και μήνες προετοιμασίας και προσμονής, αναχωρούν αυτή την Παρασκευή για την Πολωνία και το Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων.

Πρόκειται για το 11ο κατά σειρά Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων, που ξεκινάει αυτή την Κυριακή 11 Αυγούστου στην πόλη Πόζναν, μια ιστορική πόλη της Πολωνίας, κάπου 280 χιλιόμετρα δυτικά της πρωτεύουσας Βαρσοβίας. Εκεί θα συναντηθούν 64 χώρες-ομάδες από όλα τα σημεία του πλανήτη με κύριο στόχο όχι να «σηκώσουν την κούπα», αλλά κυρίως, όλοι μαζί να βάλουν ένα γκολ στη φτώχεια και στα δίχτυα του κοινωνικού αποκλεισμού. Από την Αυστραλία μέχρι την Καμπότζη, από την Κιργιζία μέχρι την Ελβετία (ναι, έχει και εκεί αστέγους, φτώχεια και κοινωνικό αποκλεισμό!), από την Αργεντινή μέχρι τη Νότια Κορέα.

Ο Χρήστος και ο Κώστας από το Βόλο, ο Αντώνης, ο Στέλιος, ο Εριόν, ο Δημήτρης, ο Θανάσης και η Ορθοδοξία. Είναι τα ονόματα της τόσο ξεχωριστής αυτής παρέας που συνθέτουν τη φετινή «φουρνιά» της εθνικής Αστέγων. Η Ορθοδοξία μας (μετά από χρόνια προσπαθειών!) είναι το πρώτο κορίτσι που μπαίνει σε αποστολή της Εθνικής Αστέγων. Σε ηλικία 20 χρόνων είναι πωλήτρια του περιοδικού δρόμου «σχεδία» και το νεαρότερο μέλος αυτής της ομάδας. Ο Δημήτρης ο πορτιέρο (!) στα 35 του χρόνια είναι ο μεγαλύτερος σε ηλικία. Προπονητής της ομάδας είναι ο Σέργιος Μήλης και αρχηγός της αποστολής ο Χρήστος Αλεφάντης.

Το αγωνιστικό πρόγραμμα ξεκινάει αυτή την Κυριακή 11 Αυγούστου και ολοκληρώνεται την μεθεπόμενη Κυριακή 18 Αυγούστου. Το Σάββατο θα γίνει η κλήρωση των ομίλων, οπότε και θα μάθουμε και αντιπάλους της ομάδας μας στην πρώτη φάση των αγώνων. Της έναρξης των αγώνων θα προηγηθεί μια μεγάλη παρέλαση όλων των αποστολών στο κέντρο του Πόζναν. Αυτή η τεράστια βόλτα όλων των παιδιών από όλο τον πλανήτη είναι από τις πιο συγκινητικές στιγμές του τουρνουά.

Η ελληνική ποδοσφαιρική ομάδα αστέγων συμμετέχει για έβδομη συνεχή χρονιά στη σπουδαία αυτή παγκόσμια ποδοσφαιρική σύναξη. Στην πρώτη της μάλιστα συμμετοχή, το 2007 στην Κοπεγχάγη, είχε ανακηρυχθεί και Παγκόσμια Πρωταθλήτρια Ήθους (Fair Play Award)! Ακόλουθησαν οι συμμετοχές της Μελβούρνης (2008), του Μιλάνου (2009), του Ρίο ντε Τζανέιρο (2010), του Παρισιού (2011) και πέρσι στην Πόλη του Μεξικού (2012).

Όπως ορίζεται και από τους κανονισμούς της διοργάνωσης, δικαίωμα συμμετοχής στο Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων έχουν συμπολίτες μας που βιώνουν με τον πιο σκληρό τρόπο τη βία του κοινωνικού αποκλεισμού: άστεγοι, πρώην χρήστες σκληρών ουσιών που τώρα βρίσκονται στο στάδιο της απεξάρτησης, πρόσφυγες αιτούντες άσυλο και πωλητές περιοδικών δρόμου.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εθνικής Αυστρίας. Και οι οκτώ παίκτες της αποστολής της (τόσα άτομα είναι συνολικά σε κάθε ομάδα) στην περσινή διοργάνωση (Πόλη τους Μεξικού) ήταν αφγανοί πρόσφυγες, ενώ και τα οκτώ παιδιά του Καναδά (με αρχηγό της αποστολής έναν… Τριπολιτσιώτη!) προέρχονται από προγράμματα απεξάρτησης.

Υπενθυμίζεται ότι η ποδοσφαιρική ομάδα των αστέγων είναι, στην ουσία, ο πρόδρομος του περιοδικού δρόμου «σχεδία», αφού το Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων γεννήθηκε μέσα από ένα συνέδριο του Διεθνούς Δικτύου Περιοδικών Δρόμου, το 2002 στο Κέιπ Τάουν. Την επόμενη χρονιά (2003) πραγματοποιήθηκε το 1ο Παγκόσμιο Κύπελλο Αστέγων στο Γκρατς της Αυστρίας, με τη συμμετοχή 18 ομάδων. Έντεκα χρόνια αργότερα, οι χώρες μέλη του παγκόσμιου αυτού΄που αθλητικού κινήματος ξεπερνούν τα 70. Μεταξύ αυτών και η ελληνική.
Η πρώτη επαφή των ανθρώπων της «σχεδίας» με το Διεθνές Δίκτυο Περιοδικών Δρόμου (International Network of Street Papers – INSP, www.street-papers.org), έγινε στο περιθώριο των αγώνων του 5ου Παγκοσμίου Κυπέλλου Αστέγων στην πρωτεύουσα της Δανίας Κοπεγχάγη. Από τότε, στην ουσία, άρχισε να μπαίνει το νερό στο αυλάκι. Πέρασαν έξι χρόνια σκληρής και επίμονης προσπάθειας για να μπει σε αυτό το… νερό και το αυλάκι, το περιοδικό δρόμου «σχεδία», που τον περασμένο Μάρτιο άνοιξε τα πανιά του.

Για περισσότερες πληροφορίες: Περιοδικό Δρόμου "σχεδία" Φαβιέρου 39Α, 10438 Αθήνα Τ: 213 0231220
www.shedia.gr, www.homelessworldcup.org
info@shedia.gr
f: shedia.streetaper - f: homelessworldcup
tw: _shedia

Sunday, August 4, 2013

Οταν η jazz συναντά το rock n roll κάπου στη Θεσσαλονίκη

 Karim Miské Arab Jazz
Μια γειτονιά του Παρισιού. Ένα μεγάλο χωνευτήρι πολιτισμών. Εδώ θα βρεις σούσι κοσέρ, τούρκικες ταβέρνες, Εβραίους κουρείς, Αρμένηδες βιβλιοπώλες... Μόνο ο Αχμέντ Ταρουντάν ζει κάπου παράμερα. Φυλακισμένος στην προσωπική του ιστορία, ονειροπόλος, μανιώδης αναγνώστης αστυνομικών... Αίφνης, ανακαλύπτει το πτώμα της Λορά, γειτόνισσας και φίλης του, κατακρεουργημένο, να κρέμεται πάνω από το μπαλκόνι του. Καταλαβαίνει αμέσως ότι ο ίδιος αποτελεί τον ιδανικό ύποπτο. Η φρίκη αυτή τον ξυπνάει από το λήθαργό του και αποφασίζει να συνεργαστεί με τους δύο αστυνόμους που έχουν αναλάβει την υπόθεση: τη φλογερή Ρασέλ Κουπφερστάιν και τον Ζαν Αμλό, από τη Βρετάνη. Η αναζήτηση είναι πυρετώδης. Οι τρεις τους όμως έχουν τα στοιχεία που χρειάζονται για να λυθεί το μυστήριο αυτού του θανάτου. Μήπως έχουμε να κάνουμε με το έγκλημα κάποιου θρησκόληπτου, Εβραίου ή μουσουλμάνου; Τι τρέχει με τον πατέρα της Λορά, τον Μάρτυρα του Ιεχωβά που η φήμη του έχει φτάσει ώς τη Νέα Υόρκη; Και τι ρόλο παίζει το Γκόντζγουιλ, το όμορφο χαπάκι που διασχίζει πλέον τα σύνορα; 

Το "Arab Jazz", ένα βιβλίο πλούσιο, που ξεχειλίζει από ήχους, μουσικές και αρώματα, αποτίει φόρο τιμής στο βιβλίο του James Ellroy "Λευκή τζαζ" (που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Άγρα).  Το "Arab Jazz", πρώτο του μυθιστόρημα, τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο Αστυνομικής Λογοτεχνίας 2012. (Εκδόσεις POLIS)


Χίλντα Παπαδημητρίου Έχουνε όλοι κακούς σκοπούς

Καλοκαίρι του 2007. Ύστερα από απανωτές αναποδιές, ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος ξεκινάει επιτέλους τις διακοπές του στα Χανιά. Πριν προλάβει όμως να πιει την πρώτη ρακή, τον ειδοποιούν από την Αθήνα ότι η άδειά του αναστέλλεται. Ο τραγουδιστής Απόστολος Μελισσηνός έχει εξαφανιστεί μυστηριωδώς μετά την τελευταία του συναυλία, στο Κάστρο του Ρεθύμνου. Πού βρίσκεται ο Απόστολος; Κρυμμένος σε κάποια έρημη παραλία; Έχει πέσει θύμα απαγωγής ή μήπως… Ο Χάρης ξεκινάει την έρευνα που θα τον οδηγήσει από την πόλη των Χανίων στα Σφακιά, και στη συνέχεια στην έρημη Αθήνα. Μιλώντας με παλιούς φίλους και συνεργάτες του Απόστολου, θα βουλιάξει μέσα σ’ έναν χείμαρρο πληροφοριών, θα γίνει εξπέρ στην ιστορία των πρώτων ελληνικών ροκ συγκροτημάτων και θα χρειαστεί να υπενθυμίζει διαρκώς στον εαυτό του τους στίχους του τραγουδιού: Μην τους πιστεύεις ό,τι κι αν πουν / Έχουνε όλοι κακούς σκοπούς. (Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ)

Γιάννης Μαρής Τα χέρια της Αφροδίτης
"Εβραίοι, λοιπόν. Οι άνθρωποι που πλήρωσαν με έξι εκατομμύρια θύματα τον εγκληματικό όσο και ηλίθιο φανατισμό ήταν οι εφιάλτες που τον τρόμαξαν. Το επεισόδιο των Τεμπών να ήταν μια παραλλαγή της ιστορίας του Άιχμαν στην Αργεντινή; Το άγνωστο ιστιοφόρο, που έκανε την εμφάνισή του στις θεσσαλικές ακτές, είχε προορισμό το Ισραήλ; Τώρα το πίστευε. Τι ζητούσε στην Ελλάδα ο Γκονζάλες, αφού ήξερε πως οι διώκτες του τον τριγύριζαν; Τι είχε φέρει αυτόν τον Χαμάρατο και ίσως τους άλλους στην κοιλάδα των Τεμπών; Γιατί είχε εξαφανιστεί ο μικρός και γιατί σκότωσαν τη Μαρία Γλυνού; Πολλά ερωτήματα που ζητούσαν απάντηση. [...] Ήταν γραφτό αυτή η υπόθεση να μην είναι για τον αστυνόμο Μπέκα μόνο μια υπόθεση αποτυχιών, αλλά και μια υπόθεση εκπλήξεων..."

Μια νεαρή γοητευτική γυναίκα καταφθάνει από τη Θεσσαλονίκη με το τρένο στην Αθήνα για να βρει τον δίδυμο αδελφό της. Είναι η αρχή μιας περιπέτειας όπου δωσίλογοι τυχοδιώκτες και αξιωματικοί των Ες Ες στην Κατοχή περιπλανώνται στην Ελλάδα της δεκαετίας του '60 στην αναζήτηση ενός χαμένου θησαυρού: τόπος συνάντησης η Αθήνα -με τα ξενοδοχεία της και τα αξιοθέατα-, ο Βόλος, τα Τέμπη, το Ναύπλιο και το Μπούρτζι, που λειτουργεί ως ξενοδοχείο, η περιοχή της Στυλίδας. Απέναντί τους έχουν αρχικά τον δημοσιογράφο Μακρή, και ακολούθως τον αστυνόμο Μπέκα που συνεργάζεται με πράκτορες των ισραηλινών μυστικών υπηρεσιών, οι οποίοι προσπαθούν να εντοπίσουν, να συλλάβουν και να δικάσουν στη χώρα τους τους διαφεύγοντες εγκληματίες πολέμου.

Είναι ίσως το πρώτο ελληνικό μυθιστόρημα που θέτει στον πυρήνα του την τραγωδία των Ελλήνων Εβραίων στην Κατοχή. Δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην "Απογευματινή" το 1963 και κατόπιν στις βραχύβιες εκδόσεις "Περγαμηνή", το 1972. Οι Εκδόσεις Άγρα συνεχίζουν την έκδοση των "χαμένων" μυθιστορημάτων του Γιάννη Μαρή, του "πατέρα του ελληνικού αστυνομικού μυθιστορήματος", μετά τον "13ο Επιβάτη" και την "Κυρία της νύχτας". (Εκδόσεις ΑΓΡΑ)